Followers

Tuesday 31 May 2011

Cuba Untuk Berubah

www.iluvislam.com
Editor : rabiatul_adawiyah                           Cuba Untuk Berubah

Saat mata kubuka perlahan
Syukur akan masih diberi hidup
Ruang untuk bernafas
Dimuka bumi-Mu Ya Allah

Lantas kutitip wudhu'
Melangkah sujud pada-Nya
Hanya kepada Engkau kami sembah 
Dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan

Kuhadap wajah menuju kiblatku
Tangan kutadah menyeru namaMu
Ya Allah Ya Ghafar
Ampunkanlah daku
Sesungguhnya hamba-Mu ini tidak pernah terlepas dari melakukan dosa
Sering lalai dan leka
Dengan muslihat duniawi yang tidak kemana

Terasa air jernih menitis hiba
Mengenang kerdilnya diriku disisi-Nya
Sesungguhnya
Dia yang Maha Rauf
Tiada walaupun sedikit melupai aku
Dia yang Maha Tawwab
Menerima Taubat
Sekian hamba-Nya
Sebelum israfil meniup sangkakala

Hati ini...
Masih lagi merintih
Lagaknya seperti bayi jerih bertatih
Resah nuraniku penuh persoalan
Yang aku sendiri tiada jawapan

Ya Dzul-Jalalil
Apa aku bisa menjadi hamba-Mu
Yang lisannya setiap saat basah dengan zikrullah?
Apa aku bisa menjadi umat pesuruh-Mu
Yang sentiasa hidup dengan Sunnah Muhammad Rasulullah?
Dan apakah aku bisa menjadi seorang mukmin
Yang beramal dengan kitab-Mu seluruh hidupku?

Ya Allah
Ya Rahman Ya Rahim
Sesungguhnya aku tidak layak untuk syurga-Mu 
Namun tidak pula  sanggup ke neraka-Mu 
Ampunkan dosaku
Terimalah taubatku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

Ya Allah Ya Rabbi
Pancarkan nur-Mu ke dalam hidupku
Biarkanlah halawatul iman itu meresapi kalbu
Kirimkanlah taufik dan hidayah-Mu untukku
Agar aku bisa berdiri teguh disirat-Mu

Sesungguhnya ibadatku,hidupku dan matiku
Hanya untuk-Mu Ya Allah
Disini...
Di Kiblat ini...
Aku cuba untuk berubah...


No comments:

Post a Comment